kepelbagaian bbm dalam kelas TUNAS maz sememangnya bnyk membantu p&p dan mencapai objektif maz sebagai guru pemulihan khas. kat bawah ni..maz kongsikn beberapa lagi kad yang maz guna dlm p&p maz. Kad ni maz bagi nama kad tulisan tunas. fungsinya terpulang kpd guru untuk mnilai kemahiran mana..biasanya maz guna untuk mlatih murid yang dh boleh baca..tapi belum dpt mnulis sesuatu perkataan..bleh juga guna sbg aktiviti pengukuhan dan pengayaan..
yang ni kad tulis kvkvk..guru boleh bgtau murid nama gambar. murid perlu eja..kemudian tulis suku kata yang tertinggal. disamping nak ajar kvkvk..kita boleh refresh balik kemahiran kvk..
yang ni plak..kad kvkvkv. murid pilih suku kata yang betul berdasarkan gambar. kmdian susun suku kata tersebut..klu guru dh kata betul..muri boleh tulis perkataan tersebut kat garisan. maz cadangkan klu rakan2 nak buat kad camni..bleh lah print pastu laminate. murid boleh tulis guna marker pen untuk jawap..slain boleh padam dan guna semula..ia pasti tahan lebih lama...jimat pun iye..
kad ni sama fungsi cam kad kvkvkv kat atas. yang ni maz buat untuk kemahiran
v kvk. fungsi dan kaedahnya sama ngan kad kvkvkv.
kad tulis dan clothespin kvk
kad ni pula ada dua version. boleh gunakan secara bertulis atau gunakan kaedah 'clothespin'. maz dpt idea buat kad clothespin ni dri blog2 guru kat oversea mcm UK dan US. klu xbrape nak fhm..cuba google kjap 'clothespin card'..bnyk idea korg dpt nti.
kad tulis vokal berganding.
boleh guna untuk dua kemahiran..kemahirn vokal bergnding dan juga kmahiran membaca frasa / rangkai kata.
setakat ni dlu untuk kli ni...nti maz update lgi yer. semoga dpt membntu rkn2 guru kat luar sana mcari idea membina bbm untuk ank didik kita...insyaallah.